donderdag 25 juni 2009

dubbeldopdip














Tuinbonen, die kleur, die bijzondere smaak en ze zaten gisteren in mijn groentepakket!!
Het is even wat werk, want ik ben een dubbeldopper. De zachtgroen-grijze schilletjes van de tuinboon vind ik vreselijk, zo bitter, brrrr, maar dat hangt van je smaak af. Ik eet ze dus het allerliefst zo puur mogelijk: eerst dop je de tuinbonen door met je duim de peulen open te breken en de boontjes eruit te rissen. Dan blancheer ik ze 2 minuten in kokend water, giet ze af en gooi ze in een bak ijskoud water, waarna de dubbeldop begint. Ook met de hand, je snijd een sneetje met je duim in het grijze velletje en duwt zachtjes de prachtig groene tuinboon eruit. Die kleur alleen wil ik al niet missen. En dan heb je een bakje met groene snoepjes die zo lekker zijn dat ik ze meteen opeet met een beetje zeezout en wat goeie olijfolie.
Maar vandaag dus niet. Vandaag maak ik een dip of pesto of pasta of puree of hoe je het ook wilt noemen.

tuinbonendip


tot 1 kg tuinbonen in de dop
1 teen knoflook, fijngehakt
2-3 el gehakte basilicum
3 el olijfolie
2 el geraspte parmezaan of oude geit
wat citroensap

Dubbeldop de tuinbonen zoals hierboven beschreven. Pureer ze met de knoflook en basilicum in een keukenmachine of met de hand in een stenen vijzel.
Meng de olie en de kaas erdoor. Breng op smaak met citroensap, zout en versgemalen peper.
Heerlijk met een knapperig geroosterd broodje of op een stukje plat brood.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...