vrijdag 13 november 2009

Serundeng


Vanavond eet ik gado-gado met rijst en omdat mijn vriendin M. komt met puberzoon B. maak ik serundeng, pindasaus en kroepoek lekker zelf. Kopen kan ook en doe ik wel vaker (behalve de pindasaus, want de mijne is gewoon de lekkerste!), maar ik vind het altijd fijn om extra aandacht aan het eten te besteden als er gasten zijn. Gado-gado is gezond en lekker en je krijgt geen gezeur van de pubers, want die vinden dit ook superlekker. Nog een voordeel is dat je het van tevoren kunt voorbereiden. De rijst koken en in de stoompan doen, dan hoef je die vanavond slechts even op te warmen. De groentes voorkoken, die eet je immers koud.
En de serundeng en de pindasaus maken.

Serundeng

1 kop gedroogde kokos
1 kleine ui, fijngehakt
1 kleine teen knoflook, zeer fijngehakt
1 tl fijngehakte gemberwortel, djahé
½ tl trassi, gedroogde garnalenpasta
2 el zonnebloemolie
1 tl gemalen ketumbar, koriander
1 tl gemalen djinten , komijn
1 tl zout
1 tl tamarindevocht of citroensap
½ kop geroosterde pinda’s

Meng in een kom de kokos met de ui en knoflook.
Verhit in een kleine koekenpan de olie en bak daarin de trassi terwijl je die met de bolle kant van een lepel fijndrukt op de bodem. Voeg na 2 minuten het kokosmengsel toe en laat op een laag vuur, steeds omscheppend, de kokos goudbruin worden. Voeg dan de rest van de ingrediënten toe behalve de pinda’s en schep alles goed door elkaar. Haal de pan van het vuur als de kokos knapperig is. Laat afkoelen en voeg de pinda’s toe.
Serundeng kan bij vrijwel alle Indonesische maaltijden of wokgerechten worden gegeten.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...