vrijdag 7 mei 2010

haver-banaanmuffins

Wat een vreemd voorjaar is het. Vorige week was het al picknick weer, wel wat koud maar o.k, en nu lijkt de herfst weer uitgebroken. Ik merk het meteen aan mijn eetvoorkeur, ik wil weer warm en zwaar in plaats van koel en licht.
Deze week ben ik begonnen met een lichte voorjaarsschoonmaak, mijn kleine kamertje annex knutsel-naaikamertje was al weer tot schuur vervallen, ik kon er niet eens meer in! Opruimen dus. Ik heb op straat voor mijn deur verschillende dozen met spullen, die eigenlijk bestemd waren voor de Koninginnedagverkoop die wegens de weersomstandigheden niet doorging (gelukkig!), neergezet waaronder een oude computer, beeldscherm en mijn pre-coeliakie broodbakmachine. Binnen een uur was alles weg en dan woon ik nog aan en heel rustige singel. Toch fijn dat ik mensen heb kunnen blij maken. Weggooien kan ik niet of heel soms en dan krijg ik meestal spijt achteraf.
Ook intern ben ik bezig met een schoonmaak, met een leverreiniging, en dat valt helemaal niet mee. Iedere ochtend drink ik een cocktail van citroensap, heet water, een teen knoflook, verse gember en een lepel olijfolie, brrr, dat is echt heel vies. De rest van de dag eet ik sober, geen koffie, thee, alcohol en suiker. En dat valt opeens ook al niet mee. Zodra ik besluit: dat mag niet deze week, dan komt mijn hele wezen in opstand: wat nou mag niet! Terwijl ik toen ik in India was dit dieet helemaal niet lastig vond, er was gewoon geen koffie en wijn al helemaal niet.
Ik heb het dus, vrijwillig moeilijk, vooral enorme hoofdpijn (afvalstoffen) en algeheel slap voelen, maar ik weet, aan alles komt een eind. Om het leed enigszins te verlichten heb ik net gezonde muffins gebakken met glutenvrije haver, banaan en amandelmeel. En een heel klein beetje suiker, dat kan geen kwaad, toch? En voor het herfstgevoel wat koekkruiden, ze zijn bijna afgekoeld!


Oh ja en dit recept is zeer geschikt om die ene bruine banaan op je fruitschaal op te maken!
Banaan werkt namelijk heel goed als rijs- en bindmiddel.



Haver-banaanmuffins (10 stuks)

60 g havervlokken (Provena)
60 ml yoghurt
60 ml melk
75 g havermeel(Provena)
50 g amandelmeel
snuf zout
½ tl koekkruiden
1 tl bakpoeder
1 zeer rijpe banaan
35 g rietsuiker
1 ei, losgeklopt
30 ml zonnebloemolie of olijfolie

Week eerst de havervlokken met de yoghurt en de melk 10 minuten.

Verwarm dan de oven voor op 200˚ C en bekleed een grote of 2 kleine muffinvormen.
Ik gebruik 2 muffinvormen voor 6 muffins en doe er papieren cakevormpjes in.

Meng in een andere kom het havermeel, het amandelmeel, zout, koekkruiden en het bakpoeder goed door elkaar.

Prak de banaan en voeg deze bij de geweekte havervlokken, samen met het ei, de rietsuiker en de olie. Roer goed door.
Voeg daarna de droge ingrediënten bij de natte en roer tot een mooi beslag.
Vul de vormpjes tot 2/3 en zet de vorm(en) in het midden van de oven.
In 20 minuten zijn ze goudbruin, gaar en lekker.
Zelfs mijn puber vindt ze heerlijk ; )

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...