dinsdag 25 mei 2010

simpel slaatje #1

Het is nu gelukkig echt tijd geworden voor fris en fruitig en voor tussen de middag een lekkere salade met glutenvrije crackers of brood.
Voor een simpel slaatje is het allerbelangrijkste dat je de beste ingrediënten gebruikt.
Volgens mij zijn dat dus zelfgekweekte en/of biologische groenten en bio extra vergine olijfolie. Op mijn balkonnetje begint het steeds groener te worden, vooral van de kruiden, maar ik probeer dit jaar ook erwtjes, ronde courgettes en worteltjes te kweken. Tomaten zijn lastig in een wisselvallig klimaat als het onze, dus koop ik die liever. Het liefst eet ik tomaten midden in de zomer in Frankrijk of Spanje of elk ander Mediterraan land, waar ze buiten in de zon rijpen, want zo zoet en vol van smaak als ze daar dan zijn heb ik in Nederland, helaas, nog nooit een tomaat geproefd. Gelukkig wordt er steeds meer op smaak in plaats van op uiterlijke pracht gekweekt.
Extra vergine olijfolie is olijfolie van de eerste persing, waar geen raffinage aan te pas komt, zuiver dus. Er zijn vele smaken, dus proef welke je bevalt. Als je wilt bakken in olijfolie kan dat prima als de olie maar niet heter wordt dan 180˚ C, de olie mag dus absoluut niet walmen!
De slaatjes die ik maak zijn voor 1 persoon!

Simpel slaatje 1

2-3 bladeren sla, bijvoorbeeld Batavia, gewassen, gedroogd en van de nerf ontdaan
4 kerstomaatjes, gehalveerd
4 mooie radijzen, in kwartjes
⅛ komkommer, in dikke plakken en gehalveerd
enkele rode uiringen

1 el sesamzaad
1 el zonnepitten
1 el pompoenpitten, gestampt in de vijzel

grove mosterddressing

2 el olijfolie
1 el rode wijnazijn
1 tl grove mosterd
peper uit de molen
snuf zout

Pak een mooie schaal en schik daarin de sla en de groentjes.
Maak de dressing, ik doe dit in een potje waar kappertjes in hebben gezeten, lekker shaken, klaar en giet over het slaatje.
Bestrooi met een eetlepel van het gestampte pittenmengsel en voilà, eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...