woensdag 10 november 2010

boekweitpap

Mensen die niet ontbijten begrijp ik niet.
Ik zou niet kunnen functioneren zonder. Mijn systeem komt pas op gang na iets te eten, een glas warme thee en de tijd om dit te kunnen nuttigen.
Ik sta er graag een half uur eerder voor op.
De tijd nemen voor wat je doet.

Ik denk dat het ook een stuk gezonder voor je is. Als je niet ontbijt krijg je in de loop van de ochtend toch trek en ga je iets eten, wat meestal minder gezond is dan wat je thuis rustig kan klaarmaken.

In de zomer eet ik anders dan nu in de herfst en straks als het winter is. Ik heb echt meer energie nodig en koude dingen verwarmen me dan ook niet. Ik heb warmte nodig. Dus op dit moment ben ik al weer aan de boekweitpap met gebakken appel. Het zijn aardse smaken die ook bij dit seizoen horen. Soms voeg ik wat kaneel toe, soms wat noten.

Maar de basis is boekweit, vroeger grutten genoemd.
Dat woord is gewoon verdwenen.
Boekweit is een plant uit de duizendknoopfamilie, het is dus geen graan en dus glutenvrij. Boekweitmeel wordt gemaakt van de zaden van de boekweit, zo ook boekweitvlokken. Het is voedzaam en toch licht verteerbaar.
Boekweit bevat kalium, magnesium en fosfor.

Ik maak meestal voor 2 dagen, dat is makkelijk.

boekweitpap met gebakken appel
boekweitvlokken (ik gebruik De Halm)
water
1/2 appel, liefst goudrenet
wat kokosolie
kaneel
dadelstroop

Ik gebruik ongeveer 1 kopje boekweitvlokken en 3 keer zoveel water. Voeg altijd water toe als de pap te dik wordt.

Begin met het zachtjes roosteren van de boekweitvlokken, dit versterkt de enigzins nootachtige smaak. Doe hiervoor de boekweitvlokken in een pan en zet de pan op een laag vuur. Laat ongeveer 5-8 minuten "roosteren" terwijl je af en toe schudt of roert. Je ruikt het vanzelf. Zodra de boekweit gaat geuren kun je het water toevoegen.
Ik voeg kokend water toe. Roer meteen goed door en laat 5 minuten zacht doorkoken; zorg dat de pap goed vloeibaar is,want het dikt nog even in. Zet dan een deksel op de pan en het vuur uit. Laat minimaal 5 minuten staan.
Bak dan een halve appel die je geschild hebt en in partjes gesneden in wat boter of kokosolie lichtbruin en gaar.
Schep de pap in een kom, schep de appel erop en zoet met dadelstroop!

6 opmerkingen:

Nahla zei

Klinkt lekker! Als ik weer langs de reformwinkel kom zal ik eens op zoek gaan naar boekweit :)

Anoniem zei

klinkt lekker, eens iets anders dan gekookte muesli in rijstmelk

Anoniem zei

Ik ontbijt nooit, althans niet als ik net wakker ben. Op mijn werk neem ik yoghurt met muesli na 10.00 uur. Ik moet eerst wakker worden, eerder krijg ik geen hap door mijn keel. Koffie krijg ik wel weg, daar begin ik wel eerder mee. Doe ik al mijn hele leven, ik ga niet snaaien later,(nou ja, niet meer als anders:)) Mijn ritme is gewoon anders, denk ik. Bevalt prima zo.
gr Claudia

boeddhamum zei

Luisteren naar je lichaam is heel belangrijk, je eigen ritme volgen dus! groetjes, Linda

Anoniem zei

Klinkt goed! Als je voor 2 dagen maakt bewaar je het dan in de koelkast en warm je het de volgende dag dan weer op? Moet er dan nog wat extra water bij?
Groetjes, Marielle.

boeddhamum zei

Hoi Mariella,

scheutje water erbij en flink roeren, de boekweitpap wordt dik als-ie afkoelt. Je kunt hem ook snijden in dikke plakken en bakken in wat boter: heel ouderwets: gebakken grutten, lekker met stroop!

groet, Linda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...