zondag 21 november 2010

glutenvrije kruidnoten


Ondanks het prachtige zonnige weer is het toch echt kouder aan het worden. Vanmorgen vroeg toen ik in het park liep lag er al een zweem van rijp op het gras. Het ruikt heerlijk in het park, aards en zompig, het doet me altijd goed. Een rondje, wat oefeningen, ook al begin ik met tegenzin, ik kom altijd opgewekter terug.

Sowieso ben ik een ochtendmens, dan heb ik ook de meeste energie.
Tegelijkertijd moet ik oppassen dat ik niet meteen al mijn energie verbruik in de ochtend, uit de veelheid aan plannetjes en ideëen kies ik er 1 of 2 en vandaag werd dat glutenvrije kruidnoten bakken!

Binnenkort gaan we weer Sinterklaas vieren met de familie en zoals altijd zal ik voor mezelf iets lekkers bakken. Op internet heb ik allerlei aanbiedingen gezien voor glutenvrije kruidnoten, maar als ik de ingrediëntenlijst heb gelezen hoef ik al niet meer.
Deze kruidnoten zijn zeer lekker, goed knapperig en vol van smaak en zonder overbodige rotzooi. Mijn puber is er gek op, helaas voor mij, maar ook weer fijn.
Volgende week ga ik nog een suikervrije variant maken.

Kruidnoten (2 bakplaten)

300 g bruine rijstmeel
100 g bruine basterdsuiker
1 tl wijnsteenzuurbakpoeder
1-2 el speculaaskruiden
snufje zout
120 g koude boter
5-7 el melk

Meng de droge ingrediënten goed door elkaar.
Snijd dan de koude boter met 2 messen zo fijn mogelijk er door heen.
Met schone vingers wrijf je dan eerst de blokjes boter er door.
Voeg 4 eetlepels melk toe en begin dan te kneden. Voeg steeds wat extra melk toe, maar pas op, het deeg mag niet plakkerig worden. Zodra het deeg een geheel gaat vormen voeg je geen melk meer toe. Kneed goed door, het is even werken!
Maak een bal van het deeg en pak deze in vershoudfolie en laat zeker 1 uur rusten in de koelkast.

Het deeg blijft zeker een paar dagen goed, dus bak wat je wilt, niet al het deeg hoeft meteen te worden gebruikt. Hoe langer je het laat liggen hoe beter de speculaaskruiden tot hun recht komen.

Zet de oven aan op 175˚C.
Bekleed een bakplaat met bakpapier of leg er een bakmatje op.

Maak piepkleine balletjes van het deeg en leg ze op een afstandje van elkaar, ze lopen namelijk iets uit.
Bak de kruidnoten zeker 30 minuten, als de onderkant hard is, zijn ze goed.
Ik was ze even vergeten door een telefoontje en haalde ze pas na 45 minuten uit de oven. Ze waren perfect!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...