donderdag 2 december 2010

geroosterde bietjes

Het kan mij wel een biet schelen!
Mijn puber niet, die houdt niet van rode biet.
Als kind al niet, terwijl je toch denkt dat de meeste kleine kinderen dol zijn op deze zoete knol. Mooi niet.

Ik wel en aangezien deze knol goed te bewaren is in de winter, in de koelkast in plastic wel een maand, kun je met dit basisrecept alle kanten uit.

Ik ga de bietjes roosteren in de oven, wel zo gemakkelijk, ze blijven stevig en de smaak wordt voller, nog zoeter en aardser.
Daarna kun je ze bereiden zoals je wilt.
Zoals een salade, of een stamppotje of gebakken in plakken in mooie olijfolie met wat knoflookplakjes en een drupje balsamicoazijn.
Pas geleden maakte ik met 2 vriendinnen een heerlijke bietensoep met zwarte komijn en een schepje yoghurt met knoflook als garnering, echt superlekker. Wie weet binnenkort op het blog!

bietjes uit de oven

Was de bietjes en verpak ze afzonderlijk in aluminiumfolie.
Bak de bietjes in een 200˚ C, afhankelijk van de grootte van de biet 45 tot 90 minuten tot ze gaar zijn. Dit kun je controleren door het aluminiumfolie open te vouwen en met een vork in de biet te prikken.
De biet mag best wat stevig zijn, maar wel gaar!!
Laat ze afkoelen, wrijf of snijd de schil eraf en maak bijvoorbeeld deze lekkere salade:



Snijd de biet in blokjes en bestrooi met gomasio*. Zo puur en zo heerlijk!

Ook lekker met een pittige dressing en daarna bestrooid met de gomasio.

*gomasio: is een mengsel van gemalen sesamzaad en zeezout. Te verkrijgen bij de natuurwinkel.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...