vrijdag 17 december 2010

kruidenkaasdip met hazelnootcrackers (dip 3)

Deze dip kun je ook weer helemaal naar je eigen zin maken; ik geef je het basisrecept, waaraan je je eigen favoriete kruiden en hoeveelheid knoflook kunt toevoegen.
Het recept heb ik aangepast van 1 van mijn favoriete glutenvrije sites: Gluten-free Goddess.Ook de crackers heb ik gemaakt en ik moet zeggen, ze zijn heerlijk, met een lichte hazelnootsmaak, lekker knapperig en makkelijk in te vriezen en weer even op te piepen in een warme oven. Je moet er wel even de tijd voor nemen, maar echt moeilijk, nee!

De kaasdip is natuurlijk ook lekker met een andere glutenvrije cracker, maar de nootsmaak geeft wel een aparte dimensie en was een grote hit op het dipfeestje afgelopen zaterdag.

En wat dacht je van deze kruidenkaas op een bagel??
Ik weet het al: dat is heerlijk en om vast te verklappen: ik heb zelf bagels gebakken, binnenkort het recept!!

Hazelnootcrackers (2 bakplaten vol)

200 g hazelnoten, zonder bruin schilletje
130 g rijstmeel
65 g tapiocameel
7 g zeezout
3 g bruine suiker

2 el olijfolie
60 ml melk
60 ml water
2 eitjes, losgeklopt

Maldon zeezout, flakes

Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan met dikke bodem een minuut of 10 zachtjes tot ze gaan geuren en heel licht kleuren. Laat ze afkoelen en maal ze superfijn.

Verwarm de oven voor op 180 ˚ C.

Meng de gemalen hazelnoten met de rest van de droge ingrediënten.
Maak een kuiltje in het midden en giet 1 voor 1 de natte ingrediënten erbij.
Roer stevig met een pollepel totdat het een enigszins plakkerig geheel is. Als het te plakkerig is, voeg dan lepelsgewijs nog wat rijstmeel toe. Het blijft plakkerig!

Leg een vel bakpapier op je werkblad en schep de helft van het deeg erop. Spreid het enigszins uit met een natte spatel. Leg er dan een flink stuk huishoudfolie op en rol het deeg uit tot een zo dun mogelijke plak, 3-4 mm. Hoe dunner het deeg, hoe knapperiger de crackers worden!

Haal het folie eraf en snijd, ik gebruik een pizzasnijder, de deegplak in crackervormige rechthoekjes. Bestrooi als je wilt met wat zeezoutflakes of misschien vind je pittig lekker, bestrooi ze dan met peperflakes.

Schuif de voorgesneden deegplak met bakpapier en al op een bakplaat en bak de crackers in 13-18 minuten goudbruin en knapperig. Ze worden nog ietsje knapperiger bij het afkoelen.

Het recept van de kruidenkaas van Karina is veganistisch, maar ik kocht op de markt verse, zachte ricotta, dus besloot ik deze te gebruiken en er voor de romigheid wat roomkaas door te roeren.
Maak de kaas ruim van tevoren zodat de kruiden en de knoflook goed kunnen intrekken.

Kruidenkaasdip

300 g ricotta
100g roomkaas, bijv. Monchou
1 teen knoflook
ruime hoeveelheid verse kruiden ( zoals bieslook, peterselie, dille, lente-ui), 4-6 el
peper en zout naar smaak
citroensap naar smaak

Meng de 2 kazen door elkaar met een vork, dat werkt het makkelijkst.
Snijd de kruiden superfijn, zo ook de knoflookteen, plet hem onder je mes en voeg toe aan de kaas. Voeg zout, versgemalen zwarte peper en citroensap naar smaak toe en meng alles goed door elkaar. Proef !!
Dek af met huishoudfolie en laat de smaken rustig intrekken; het blijft zeker 1 week goed, mits goed afgedekt.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...