zaterdag 26 december 2015

#decemberglutenvrij2015: over soep



Hallo allemaal,


Ken je die adventkalenders waar je vanaf 1 december tot en met kerstavond elke dag een luikje openmaakt met een plaatje of chocolaatje erachter? Het is een soort aftelkalender tot kerst. Wij maken een glutenvrije adventkalender: niet tot kerst, maar zelfs tot het nieuwe jaar! Elke dag in december verschijnt er één blog van één van ons glutenvrije bloggers. Als een soort estafette geven we het stokje elke dag aan elkaar door.

Ik heb het stokje gekregen van Lara van Glutenfree Guide en onderaan deze blog kan je vinden aan wie ik het stokje door geef.


(logo: Bakers and Fakers)



Ik wil het vandaag hebben over soep, maar zal me eerst kort voorstellen:


Mijn naam is Linda Dubbeldam en ben sinds november 2007 gediagnosticeerd met coeliakie. Mijn verhaal lijkt op veel van jullie verhalen: het duurde ruim 2 jaar voordat de diagnose werd gesteld. Ik had a-typische klachten, werd daardoor niet serieus genomen door mijn huisarts en nadat ik een alternatieve arts in de hand had genomen, nog maar 45 kilo woog en echt niet meer wist wat te doen, “mocht” ik na veel aandringen een biopt ondergaan, waar een volledig gladde dunne darm zonder darmvlokken werd aangetroffen, excuses gemaakt door zowel huisarts als MDL-arts en ik mijn helende reis kon beginnen.

Coeliakie heeft me veel gebracht: een hernieuwde belangstelling voor “gezond” en lekker eten, een blog met voornamelijk vegetarische recepten, een andere levensinstelling, veel creativiteit en nieuwe levensenergie!

Ik maak 99% van mijn eten zelf klaar, gebruik nooit pakjes en zakjes, heb een biologisch groentenabonnement van een gepassioneerde boer in mijn regio; sta dus veel en vaak in de keuken.

Lastig vind ik het nog steeds uit eten gaan in Nederland en ook na het eten bij vrienden en familie wil ik nog wel eens met buikklachten thuiskomen.

Ik reis graag en het valt me op dat er in het buitenland makkelijker aan glutenvrije maaltijden is te komen dan in Nederland en ik heb het idee dat het glutenvrije dieet in Nederland niet altijd serieus wordt genomen door buitenstaanders. Wellicht door een groeiend aantal mensen die het glutenvrije dieet omarmen als een nieuwe trend maar geen medische noodzaak hebben om het dieet te volgen?

Maar goed, soep dus!
Ik ben een echte soepfreak. Maak, zeker in de herfst en winter, minimaal 1 keer in de week soep; ik heb eigenlijk altijd een pan soep in de koelkast staan. Soep is een fantastisch manier om de maag te vullen met groentes en vocht; soep geeft een verzadigd gevoel, waardoor je niet zo geneigd ben om tussendoortrek te ontwikkelen. Vloeibaar voedsel is licht verteerbaar.
Soep is snel klaar.
Vul de soep met seizoensgroenten, wat eiwitten in de vorm van peulvruchten, smaakmakers als verse kruiden, specerijen en een zelfgemaakte bouillon, varieer, pureer, let op kleur en textuur en je kunt van een simpele wortel steeds weer een andere soep maken.
Je kunt soep eten als ontbijt, lunch of diner.

Voor vandaag heb ik een helende soep in gedachten. Na al het lekkers tot nu toe in de decembermaand is een dagje soep eten heel balancerend. In deze soep zit verse gember voor een verwarmend en reinigend effect, kombu, een zeewier wat tal van mineralen bevat waaronder ook jodium, en zorgt voor een betere vertering van met name peulvruchten en veel verse groentes als wortel, zoete aardappel en bleekselderij.
De lijst met ingrediënten is misschien lang maar dan heb je ook een flinke pan soep!


Nodig:
1 ui, fijngehakt
1 teen knoflook, fijngehakt
300 g winterwortel, schoon en in kleine blokjes
2 stengels bleekselderij, in kleine blokjes
1 prei, in ringetjes en gewassen
3 cm verse gember, geschild en fijngesneden
10 peterseliestengels, fijngesneden
1 blikje kikkererwten. afgespoeld
5 cm kombu*
1 l groentebouillon
1 laurierblad met 2 kruidnagels erin gestoken
400 g zoete aardappel, geschild en in blokjes
peterselie, blaadjes fijngesneden
2 handenvol groene blaadjes, winterpostelein, spinazie o.i.d.

Verwarm wat olijfolie in een grote soeppan en voeg ui en knoflook toe. Bak zachtjes 5 minuten terwijl je af en toe roert.
Voeg wortel, prei en bleekselderijblokjes toe en roer goed door elkaar, bak rustig nog 5 minuten.
Voeg gember en peterseliestengel toe en bak nog 1 minuut. Schenk de bouillon erbij, voeg de kikkererwten, kombu, laurierblad en de blokjes zoete aardappelen toe en breng aan de kook. Zet het vuur laag en laat, met het deksel erop, zachtjes 30 minuten koken tot alle groentes gaar zijn. Zet het vuur uit.
Voeg de groene blaadjes en peterselie toe en laat ze even zacht worden in de hete soep.

Haal het laurierblad met de kruidnagels uit de soep, snijd de kombu fijn en doe terug in de soep.
Ik pureer de soep grof met de staafmixer; voeg eventueel nog wat water toe als de soep te dik is.
Proef de soep en voeg naar smaak zout en peper toe en een kneepje citroensap.

Vullend, verwarmend, helend en vooral heerlijk!


*kombu is een zeewiersoort. Te koop in de toko onder de Chinese naam Hoi-Dai-Pin, in lange gedroogde vellen die je op maat moet knippen. Of in de natuurvoedingswinkel bij de Japanse produkten.
Kombu wordt toegevoegd bij het koken van peulvruchten en zorgt er zo voor dat ze gemakkelijker verteerbaar worden en sneller garen. kombu is rijk aan jodium, calcium, kalium, magnesium, ijzer, vitamine A, B, C, D, E, K en B-complex.


Ik geef het stokje door aan Annemiek van glutenvrije mama en wens iedereen vast een heel gezond, glutenvrij en gelukkig 2016!








2 opmerkingen:

Renske zei

O, heerlijk. Ik ben ook een echte soepmens. Gezellig blogje Linda.

boeddhamum zei

Dank je Renske! Op een creatief en gezond glutenvrij 2016!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...