dinsdag 5 januari 2016

zuurkool uit de oven met appel en rooktofu - sauerkraut with apples and smoked tofu (GF-SF-V)



Alweer 5 dagen in het nieuwe jaar!
Ik wens al mijn lezers en bezoekers een gezond glutenvrij, vrolijk, creatief en gelukkig jaar toe.

Na alle feestdagen in december, de dagelijkse bijdragen van allerlei verschillende glutenvrije bloggers, is het wat mij betreft tijd voor rust en regelmaat en een zekere mate van soberheid. Qua activiteiten, maar ook qua koken en eten. 

Mijn hoofd is alleen niet zo rustig; over precies 1 week vlieg ik namelijk naar New Delhi, India!! Yay!! 
Met mijn lief ga ik 6 weken rondtrekken, via Kolkata, naar beneden, langs de kust tot in Tamil Nadu. 
Dat betekent 6 weken niet koken en in India, vooral Zuid-India is glutenvrij eten geen probleem. Er is altijd rijst en dal. En in het zuiden allerlei gefermenteerde rijstprodukten, zoals idli, dosa, uttapam en appam. Ik hoop er natuurlijk ook weer wat nieuwe recepten op te doen; inspiratie genoeg, een kijkje in de keuken zit er maar zelden in. Vraag maar niet waarom;-)

Nu het nog kan kook ik nog lekker Hollands: vanavond zuurkool uit de oven.


Ik ben dol op zuurkool, maar ik eet het niet zo vaak.
Reden: zoonlief.
Vandaar dat ik ondertussen 2 manieren heb ontwikkeld die hij wel te pruimen vindt: 1 is met gerookte zalm en ananas en deze variatie is met langzaam gebakken ui, gestoofde appel, in witte wijn gestoofde zuurkool, gerookte blokjes tofu en een fijne aardappelpuree.

Het is wat werk, maar als je van koken en lekker eten houdt, lijkt me dit geen probleem.

Je hebt nodig voor 2 personen:
300 g zuurkool uit het vat
scheut witte wijn (optioneel)
500-600 g bloemige aardappels
1-2 flinke uien, in ringen
200 g rooktofu in blokjes gesneden(ik gebruik Taifun; die vind ik echt de beste)
2 goudreinetten
2-4 el paneermeel (bijv. van Schär)
boter en olijfolie

1. schil de appels en snijd ze in blokjes; stoof in een klein laagje water tot ze gaar zijn. Zet opzij.
2. snijd de ui in ringen en bak ze zacht, ongeveer 15 minuten tot ze mooi goudbruin en gaar zijn; in boter of olijfolie, roer af en toe.
3. zet de oven op 180°C.
4. schil de aardappels en kook ze in 20 minuten gaar in net voldoende water met wat zout. Giet af, voeg wat warme melk en een klont boter toe, wat versgemalen peper en stamp tot een mooie puree.
5. snijd ondertussen de rooktofu in blokjes. Zet apart.
6. stoof de zuurkool in wat boter en giet er een flinke scheut witte wijn bij, een minuut of 10, tot al het vocht verdampt is. Zet ook apart.
7. vet een ovenschaal in met wat boter of olijfolie.
8. maak laagjes van de ingrediënten: begin met de zuurkool, dan de appel(moes), de uitjes, de tofublokjes en tenslotte de aardappelpuree. Bestrooi met de paneermeel, nog wat klontjes boter en zet in het midden van de hete oven. Bak 20-30 minuten, tot heet en goudbruin.
Serveer meteen.





For 2 persons you’ll need:
300 g sauerkraut
gush of white wine (optional)
500-600 g potatoes
1-2 big onions, in rings
200 g smoked tofu, in cubes
2 renet apples, to stew
2-4 tbsp bread crumbs (Schär)

1. peel the apples and cut into cubes, stew them with just a tiny bit of water till done and mushy. Set aside.
2. cut the onions in rings and slowly fry them for 15 minutes, in some olive oil or butter, till golden brown and caramelized.
3. pre heat the oven on 180°C.
4. peel the potatoes and cook them for 20 minutes in just enough water with salt. Drain and mash them with some hot milk, a nub of butter and some freshly ground pepper.
5. in the meantime cut the smoked tofu into small cubes and set aside.
6. stew the sauerkraut in some butter and add a gush of white wine or water, about 10 minutes, till all moisture is vaporized. Set aside too.
7. butter an oven dish.
8. make layers: start with the sauerkraut, then the apples, the onions, the tofu cubes and top with potato mash. Sprinkle with the bread crumbs and some pieces of butter and bake in the oven for about 20-30 minutes.
Serve hot and bubbly!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...