zaterdag 13 juni 2009

gewoon beginnen!?

Wat klinkt dat eenvoudig: gewoon beginnen, maar toch is het zo. Vanaf het moment dat ik hoorde dat ik coeliakie had, 7 november 2007, was dat ook wat ik dacht: "gewoon geen gluten meer". Maar dan begint het pas. Wat je niet mag is duidelijk, toch? Geen tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut. Maar wat ga ik dan eten? Gewoon geen brood meer of ga ik lekker zelf de heerlijkste broden bakken? Dat laatste dus, want ik ben gek op koken en eten en alles wat ik daar over te weten kan komen. Dus coeliakie is "gewoon" een nieuwe fase in mijn etend bestaan, een nieuwe uitdaging.
Om eerlijk te zijn valt het nu, na dik anderhalf jaar, helemaal niet mee om die heerlijke broden te (moeten)bakken , want lekker brood kopen is er eigenlijk niet bij. Ik eet veel minder brood dan voorheen, vaker rijst, soep, crackers en ik bak ook al veel minder dan in het begin. En zeker: ik mis nog steeds enorm een knapperige zuurdesem boterham van Menno. En ik baal ook af en toe enorm dat ik geen lekker broodje kan kopen ergens op straat als ik trek heb en weer eens vergeten ben iets te eten in mijn tas te stoppen.
Het is soms eenzaam in glutenvrijland, gelukkig is dan daar het internet, waar ik al heel wat, voornamelijk Amerikaanse en Engelse glutenfreebloggers heb ontdekt. In Nederland wordt nog maar minimaal gvgeblogd. Vandaar: vandaag begin ik gewoon zelf een blog over coeliakie, over lekker eten met coeliakie, over ingrediënten zonder gluten, produkten die ik de moeite waard vind, sites die ik goed vind en natuurlijk heel veel heerlijke, (meestal) gezonde recepten.



Zoals deze mini paprika's, die ik vandaag op de markt vond en vulde met een rijstvulling.














Ze staan nu in de oven; ik ben benieuwd.



Of deze gevulde auberginerolletjes














Of wat vind je van haringsalade














Allemaal glutenvrij door het gebruik van van nature glutenvrije produkten.

Ik vind het belangrijk om lekker te eten, maar ook gezond en probeer zoveel mogelijk biologische produkten te gebruiken en produkten met weinig tot geen E-nummers, toegevoegde ( niet-natuurlijke) kleur-, geur- en smaakstoffen.
Maar je kan natuurlijk zelf beslissen welke ingredienten je gebruikt.
Ik kook vrij intuitief dus wordt het voor mij ook een uitdaging om leesbare en bruikbare recepten te maken.
De recepten volgen snel.

1 opmerking:

ROEB zei

smikkelen en smullen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...