woensdag 4 november 2009

Carrot cake 1

Wat kun je nog meer met worteltjes: Worteltaart!!

Vroeger, dat is nog maar 2 jaar geleden, in de tijd dat ik nog gluten at, was ik een fervent bakker. Geen problemen, je neemt een recept, volgt dat redelijk nauwgezet, wat meestal nodig is bij baksels, stopt het in de oven bij de juiste temperatuur en na enige tijd: voilà, een heerlijke appeltaart, brownie, tarte amandine, worteltaart, torta caprese of heerlijke koekjes en ga zo maar door.
Maar nu, in het glutentijdperk, is er toch het een en ander veranderd. Mijn baksels lukken meestal nog wel, maar ze zijn niet altijd superlekker of zoals ik zou willen. Het gebruik van allerlei nieuwe soorten “bloem” leidt niet altijd tot het gewenste resultaat. Het weerhoudt me wel eens om iets te gaan maken.
Maar vandaag niet, het is herfst, 3 weken geleden zijn we met opa en oma naar onze geheime walnotenstek afgereisd en hebben weer zakken vol prachtige, versgevallen walnoten geraapt. Ze liggen sindsdien te drogen op een krant en opeens dacht ik: carrot cake, ja, dat ga ik maken. De eerste glutenvrije carrot cake met een icing van mascarpone en poedersuiker, lekker zoet, mmm, ik heb er nu al zin in.
Van de boer had ik deze week wortels in het groentepakket, even wat noten kraken en de rest heb ik wel in huis. Dus aan de slag, maar al vrij snel bekroop me het idee dat het beslag er anders uitzag dan “vroeger”, zwaar, stevig en bijna niet vloeibaar. In mijn recept staat dan ook: klop de olie er luchtig doorheen en daarna 1voor 1 de eieren, maar het lijkt wel cement, niks luchtig. De smaak is wel goed, dus hij staat in de oven nu. Ik ben benieuwd, de ingrediënten zijn okee, misschien dat de cake niet zo luchtig is, als-ie maar lekker is!
Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...