zondag 8 november 2009

Scones

Binnen een half uur een lekker glutenvrij gebakje of broodje op tafel? Maak scones, snel en gemakkelijk en afhankelijk van het meel wat je gebruikt, nog gezond ook! Ik eet ze als ontbijt met roomboter en jam. Je kunt ze ook zonder suiker maken, dan kun je ze hartig beleggen.
De kunst van het scones bakken ligt in het feit dat ze niet doorgekneed worden, oftewel ideaal voor glutenvrij meel!

scones

Voor 6 stuks

100g Werz, 4-korenmeel
100g rijstmeel, volkoren van bijv. Ekoland
50 g ketanmeel
½ tl zout
1 tl bakpoeder
65 g boter, koud in stukjes
12 g suiker
1 ei, losgeklopt
140 ml karnemelk

Verwarm de oven voor op 200˚C.
Doe het meel, zout en bakpoeder in een kom en voeg de boter toe. Wrijf met koele vingers de boter door het meel tot je een soort kruimels krijgt. Voeg dan de suiker toe en meng goed.
Maak een kuiltje in het meel en giet daarin de karnemelk en de helft van het ei. Roer snel met je handen en maak er een deegbal van. Let op: niet echt kneden, maar samenvoegen. Verdeel vervolgens het deeg in 6 stukken en maak ze enigszins plat en rond. Leg ze op een bakplaat en bestrijk ze met de rest van het ei.Ik bak ze in een siliconenmuffinvorm. Ze zijn gaar na 10-15 minuten, als ze er goudbruin uitzien.
Ze zijn warm en koud, zelfs de volgende dag nog, erg lekker!!

1 opmerking:

Trui zei

Ik vond bij toeval dit recept. Ik ben al tijden opzoek naar volkoren rijstmeel. Waar is dit te koop?
Verder vind ik je recepten erg leuk en bruikbaar. Jouw blog heb ik toegevoegd aan m'n favorieten! Dank.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...