maandag 14 december 2009

feesteten

December, de maand van de vele feestjes, Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw en allerlei verjaardagen. En ook de maand van het feesteten.
Vorig weekend vierden we Sinterklaas en afgelopen weekend het 14-jarig bestaan van mijn puber en ik heb het geluk dat zelfs de puber bijna alles wat ik maak lekker vindt. Ook al gaat zijn voorkeur tegenwoordig toch wel vaak uit naar de 3 P's: pizza, patat en pannenkoeken, maar dit terzijde.
Ik heb een ongelooflijk lekker, al zeg ik het zelf, glutenvrij buffet gemaakt en deze week zal ik een aantal recepten met jullie delen.
Ik had voor het eerst besloten alles glutenvrij te houden, dus ook het brood en de crackers. Dat kost wel wat meer, maar door het maken van (vooral)winterse, volle gerechten hebben mensen geen bergen brood nodig om de "honger" te stillen. En voor mij is het heel relaxed, want ik hoef niet op te letten of er ergens kruimels invallen.
Lekker glutenvrij eten, voor mij, maar ook voor niet-coeliaken!

En, zoals Antonio Carluccio zegt, koken is "an act of love". Dat klopt, voor mij althans. Ik bedenk eerst wat ik ga maken, de kleuren die ik op tafel wil hebben, de smaken, dan ga ik rekening houden met de verschillende mensen die komen: oma T. geen vis, A. geen kaas, E. geen pistachenoten of cashews enzovoort. Dan de boodschappen, ik doe ze overal in de stad: bij de natuurwinkel koop ik glutenvrij stokbrood en grissini,kaasjes, uien en citroenen, goudreinetten komen van onbespoten boomgaarden uit de Vijfherenlanden, speciaal door opa geplukt. Bij mijn Marokkaan koop ik de lekkerste olijven, verse koriander, kweeperen en kleine aardappeltjes en op de markt koop ik bij een Turkse meneer prachtige aubergines, paprika's en "gewoon" bij Bas hebben ze eko pompoenen, eko knoflook en andere basisingrediënten.
Zo ben ik dan een dag of 3 bezig met plannen en voorbereiden tot de eigenlijke liefdesdaad: koken in mijn piepkleine keukentje, met liefde en veel plezier.
Dat scheelt en dat proef je!!

En dat zie je:

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...