donderdag 31 december 2009

Lasagna met geroosterde groenten


Geen glutenvrije oliebollen dit jaar, ik heb geen zin om ze te bakken. En trouwens, na 2 oliebollen heb ik altijd wel genoeg en dat geldt ook voor mijn puber en lief, dus besteed ik mijn tijd liever aan een ander, ook bewerkelijk, gerecht:
Lasagna, erg lekker maar wel wat werk. Wat fijn is, is dat je het gerecht kunt voorbereiden in etappes en zelfs al een dag van tevoren kan klaarmaken en op de dag zelf hoef je de schaal alleen maar in de oven te zetten. Ideaal voor feestjes en op avonden als deze.
Ik maak eerst de tomatensaus en rooster de groentes. Later kook ik de glutenvrije lasagne voor en stel ik het gerecht samen, dek het af en zet het op tijd in de oven. Een grote favoriet van mijn puberzoon en zijn vrienden, dus maak ik extra veel. Mocht er nog een stukje overblijven dan vries ik die in voor mezelf, maar ik vrees van niet!

Voor de tomatensaus:

1 grote ui, fijngehakt
2 tenen knoflook, zeer fijngehakt
2 blikjes gepelde tomaten, in stukjes
10 basilicumblaadjes, gescheurd
peper, zout
olijfolie

Verwarm de olijfolie in een pan met dikke bodem en fruit de ui 5 minuten, voeg dan de knoflook toe en bak even mee. Voeg dan de tomaten uit blik toe en breng aan de kook. Laat een minuut of 20-30 zachtjes pruttelen en voeg de laatste 10 minuten de basilicumblaadjes toe en peper en zout naar smaak.

Ondertussen rooster je de groentes:

1 courgette, in plakken
1 aubergine, in plakken
1-2 rode paprika
olijfolie

Rooster de courgette- en de aubergineplakken op een grillpan met een weinig olijfolie tot ze goed bruin en bijna gaar zijn. Laat afkoelen op een bord.
De paprika rooster je op de gasvlam rondom helemaal zwart, laat afkoelen in een stevige plastic zak, ontvel de paprika en haal de zaadjes eruit. Snijd in flinke stukken.



Verder nodig:
6-9 lasagnevellen, ik gebruik bruine rijst vellen van Rizopia. Kook ze 3 minuten voor en laat ze afkoelen op een schone theedoek.
1 bol mozzarella
100 g pittige kaas
basilicumblaadjes
olijfolie
evt. olijven

Zet de oven vast aan op 200˚ C.
Giet 2 eetlepels olijfolie in een ovenvaste schaal en schep een heel dun laagje tomatensaus op de bodem. Leg hierop 3 vellen lasagne en bedek met de geroosterde groenten en de helft van de basilicumblaadjes. Druk goed aan. Leg hierop 3 vellen lasagne en bedek met tomatensaus, mozzarella en de helft van de pittige kaas. Bestrooi met versgemalen peper. Leg de laatste vellen lasagne hierop en bedek met de overgebleven tomatensaus, de kaas en wat olijven en basilicum. Nog wat olijfolie erover en hup in de oven. Bak de lasagne 45 minuten en kijk of het gerecht bruin is en lekker bubbelt. Is dit het geval, dan is de lasagna klaar, laat de schaal anders nog even langer in de oven staan.
Laat de lasagna even rusten voordat je hem aansnijdt.

Lekker met een frisse salade! En een goede bodem voor oudejaarsnacht!

Proost en een gezond glutenvrij 2010 toegewenst!!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...