zaterdag 23 januari 2010

ensalada de alubias blancas grandes


We hebben erg lekker en gezellig gegeten gisteravond, 2 mama’s en 2 pubers, heerlijke hapjes en een goede fles wijn. Goed gezelschap nodigt altijd uit tot het bereiden van goed eten. We aten dus een tortilla espagnola, salade met venkel en sinaasappel, gambas con ajo, witte bonensalade en bocherones. De ingemaakte zure ansjovisjes koop ik bij mijn Marokkaanse visboer. In de zomer als ze versgevangen zijn zal ik ze zelf klaarmaken.
Vandaag post ik het gerecht van de wite bonensalade. Dit is een lauwe salade met grote witte bonen, ui, tomaat, groene paprika en ei. Oorspronkelijk een tapa uit Barcelona.
Omdat ik al eieren heb gebruikt in de tortilla, heb ik het gekookte ei weggelaten.

Ensalada de alubias blancas grandes (bijgerechtje voor 4 pers.)

1 blikje grote witte bonen (400g)
1 ui, gehalveerd en in lange partjes
1 groene paprika
1 rijpe tomaat, ontveld
1ei, hardgekookt
3 el olijfolie
5 el wijnazijn
zout en peper
peterselie, grofgehakt
evt. zwarte olijven,1 handje

Rooster de paprika op de gasvlam rondom zwart, laat hem afkoelen in een zak van papier of plastic, ontvel hem daarna, haal de zaadjes eruit en snijd in 2 cm brede repen en vervolgens in schuine stukken van 2 cm. (bewaar evt. 2 repen om een heerlijke groene mayonaise te kunnen maken, recept volgt!)
Blancheer de ui een paar minuten in kokend water en ontvel hierin de tomaat. Snijd de tomaat in stukjes.
Snijd het ei in plakjes.
Meng dan alle ingrediënten (behalve de bonen) in een kom, laat alle smaken een half uurtje intrekken.
Verwarm dan de witte bonen en voeg ze toe vlak voordat je de salade serveert.
Garneer met wat olijven.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...