donderdag 15 april 2010

broccolisoep

Vandaag eet ik licht en luchtig, het is lente en dat vraagt hierom.
Ik maak soep en een frittata van raapsteeltjes en kerstomaatjes. Misschien maak ik ook nog een pannenkoek van zoete aardappel. Je zult het wel merken.

Zo zie je dat glutenvrij eten helemaal niet zo moeilijk is. Dit kun je namelijk ook als lunchgerecht eten! En het is toch veel lekkerder dan een saaie boterham.

Wat is het toch grappig dat je werkelijk een andere smaakbehoefte hebt al naar gelang het seizoen. Ook al is het nog erg koud in de ochtend, toch wil je naar buiten, bloemen plukken, jonge eendjes kijken en naar de uitbottende natuur kijken. Wat gaat het hard! Ik geniet volop.
Van mijn boer kreeg ik naast die heerlijke jonge raapsteeltjes ook nog zuurkool. Op het land is nog niet veel te oogsten, dat snap ik, maar zin in zuurkool heb ik dus totaal niet. Ik hoop dat er een regenachtige dag komt, zodat ik dan meteen de zuurkool in de pan kan gooien.
Nu eerst broccolisoep! Heerlijk, met veel vezels en vitamine C.



Broccolisoep (4 pers.)

1 ui, gesnipperd
1 teen knoflook, fijngehakt
500g broccoli
3 aardappels, ± 325g, geschild en in blokjes
1 el kerrie
1,2l hete groentebouillon
1 laurierblad
1 hand platte peterselie, fijngehakt
zonnebloemolie

Verwarm de olie in een ruime soeppan en fruit daarin zachtjes de ui en knoflook ongeveer 5 minuten. Voeg dan de kerrie toe en fruit nog 5 minuten zachtjes mee.
Was de broccoli en verdeel in roosjes. Ik gebruik de hele broccoli, dus ook de blaadjes en de stronk. Snijd het onderste deel van de stronk af en haal de dikke, draderige “schil” eraf . Dit hoeft niet netjes. Snijd dan de stronk in kleine stukjes.
Doe dan de bouillon samen met de broccoli, de aardappelstukjes en het laurierblad in de pan, breng aan de kook en laat het geheel 20 minuten koken.
Pureer met de staafmixer, maal verse zwarte peper erover en bestrooi met de peterselie.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...