zondag 22 augustus 2010

thai groene curry met pompoen en tofu

De nieuwe oogst pompoenen is gearriveerd bij An-dijvie, heerlijk!
Al is het meteen het startsein van de nazomer, dat is jammer, maar niet tegen te houden.
Nu ik naar buiten kijk zie ik zon en een blauwe hemel terwijl er prachtige witte wolken naar het noordoosten drijven. Vanmorgen nog (afgelopen woensdag) regende ik tot op mijn ondergoed nat in een woeste regenbui, die net zo snel verdween als dat-ie kwam.
Om niet meteen melancholisch te worden en de zomer al te laten gaan, maak ik geen pompoensoep, maar groene curry die ik at in Thailand bij 40 graden, in de schaduw, op het terras van het restaurant van mevrouw Tu op het eiland Kho Phan Gha.

groene curry met pompoen en tofu

4 el neutrale olie of kokosolie
1-2 el groene curry pasta (ik gebruik een pot, maar zal binnenkort een recept plaatsen om het zelf te maken)
2 el galangal of laos, in dunne schijfjes
2 stengels lemongrass, de buitenste bladeren verwijderd en in ringetjes gesneden
5 kaffir lime leaves (bij de toko te koop in de diepvries)
1 flinke hand sweet basil
1 el palmsuiker of goela djawa
2 el tamari
2 el ketjap
1 kwart pompoen, geschild en in blokjes
2 handen sperziebonen, afgehaald en in stukjes
1 kleine aubergine, in blokjes
4 grote snijbietbladeren, grofgehakt of 4 flinke handen spinazie, gewassen
12 babymaïskolven, gehalveerd
250g tofu, in blokjes
500-700ml kokosmelk

Het is een hele lijst met ingrediënten; je kunt denk ik alles verkrijgen bij een goede toko.

Belangrijk bij het maken van dit gerecht is de voorbereiding. Snijd alles van tevoren en zet alles klaar voordat je begint. Proef terwijl je kookt, hoe heet, hoe zoet je het wilt.

Zet een wok op het vuur en laat hem heet worden, niet te!

Doe de olie in de wok en voeg de currypasta, galangal, lemongrass, kaffir blaadjes en de sweet basil toe. Roer goed door en bak enkele minuten.
Voeg dan een flinke scheut kokosmelk toe en mix alles door elkaar.
Voeg dan de goela djawa, tamari, ketjap toe, roer en dan de groenten, tofu en de rest van de kokosmelk, eventueel wat water. Proef!!

Doe een deksel op de wok, zet het vuur laag en kook tot de groentes beetgaar zijn.

Serveer samen met bruine basmatirijst of dikke rijstnoedels of zet de rijst of noedels in een kommetje naast de curry!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...